Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Monday, June 8, 2009

Gulai Telur

Ini pula menu utama utk lunch hari ini, gulai kuning telur ayam. Sila abaikan entry2 sy kblkgn ini yang byk memuatkan menu2 yang saya masak, maaf kalau membuatkan anda semua terliur. Tetiba diri ini sungguh rajin memasak disebabkan timbul kesedaran utk mengurangkan makan2 di luar. Yang paling penting, memang kena masak sebab adik perempuan saya yang bongsu ada tinggal bersama buat sementara waktu.
Menu ini tiba2 terfikir utk dicuba (1st try)setelah membaca entry Ujie tentang gulai telur. Mula2 saya ingatkan telur itik, tapi rupanya Ujie menggunakan telur ayam. Selalunya, kalau kat kg, mak sy mesti menggunakan telur itik.
Caranya :
(setelah diolah dari resepi Ujie)
Masukkan santan (RM1) ke dalam periuk, 5 biji bawang merah dan 3 ulas bawang putih yang telah ditumbuk, sedikit serbuk kunyit, 5 hiris lengkuas, 2 keping asam keping, garam dan gula. Masakkan sehingga mendidih. Kuah perlu sentiasa dikacau bagi mengelakkan dari berkeladak (betul ke perkataan ni??). Kemudian masukkan 4 biji telur sebiji demi sebiji (pecahkan telur ke dalam mangkuk terlebih dahulu baru tuangkan ke dalam kuah, hati2 supaya telur kuningnya tidak pecah). Kacau perlahan sehingga telur kuningnya masak. Angkat dan hidangkan.

**Ujie, aku tak masukkan cili kisar, 1 sebab takde stok and 1 lg sebab tekak nakkan gulai warna kuning sekuningnya..nasib baik la rasanya seperti yang aku kehendaki.**

2 comments:

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

thanks cza sbb sudi try..tak kisah camne ko alter pun,asalkan tekak sendiri setuju! hehehe

cza said...

thanx juga sebab sudi share resepi..kdg2 bosan gak nak masak resepi sama je.