Saturday, June 6, 2009

Menu ini saya masakkan khas untuk suami tercinta sempena cuti umum Hari Keputeraan YDPA Agong. Suami tersayang cuti hari ini, so tak rugi rasanya memasak utk memikat hati suami.

Pagi tadi kami berdua pergi ke pasar Sitia1 untuk misi mencari tulang barang sekilo dua. Bila melihat pada tulang2 yang ada di atas meja penjual tersebut, saya dengan ramah mulutnya bertanya, "Pakcik, kenapa tulang ni mcm tak berapa nak ada isi je ye?". Terus pakcik tu keluarkan 1 plastik. Rupanya2 itu taktik pakcik tadi menjual. Tulang2 elok yang penuh dengan daging disorok. Bertuah la saya pada pagi tadi (sure sebab niat yang baik kan). Kata pakcik tu, "Ini tulang memang baik punya, utk org2 kita pakcik bg la yang ini, tp kalau utk org2 I****, pakcik ckp itu je yg ada". Hmm...ok jugak pakcik ni. Nasib baik saya pegi pasar dengan suami. Kalau suami pegi sorang2, sure dpt tulang tak de isi (berfikir sendiri - agaknya laa..). So dpt la beli tulang RM20 (1kg is RM15) dan stgh kilo daging (saya mintak yang elok punya) RM9. So menu utk lunch hari ini semuanya berasaskan daging lembu. Abis la diet saya hari ni.

Balik rumah terus bersihkan tulang dan daging tadi. Sblm masak, sempat juga sy tel mek kat kg sebab nak ty cara mek masak sup tulang. Rupanya smlm, mek pun masak sup tulang juga. hmm..kebetulan (Saya takde la rasa bersalah, mula2 td risau juga takut buat mek terliur lak kan). Dah dpt resepi, saya terus ke dapur utk start masak.

Caranya :
Bersihkan tulang. Caranya gaul tulang tersebut dengan sedikit garam, biarkan sebentar, kemudian masukkan air dan dicuci bersih. Kemudian masukkan tulang2 itu ke dalam periuk, masukkan air. Masukkan 1 inci halia, 1 inci lengkuas dan 3 ulas bawang putih (semuanya diketuk ya). Masukkan rempah sup tulang dan sedikit lada hitam tumbuk, sedikit garam dan gula dan juga 1/2 kiub pati lembu. Rebus tulang tersebut sehingga empuk (almost 1 hour). Ini tips saya amalkan selalu untuk mengempukkan daging, setelah kuah sup mendidih, perlahankan api, dan renehkan sup dengan api yang perlahan, sesekali je kacau.
Hidangkan sup tulang ini panas2, untuk menghidang, taburkan bawang merah goreng, hirisan daun sup dan daun bawang, cili padi dan perahan limau nipis. Memang menambat hati suami!

5 comments:

onenadiana said...

Mmg menambat hati.. bukan suami je tapi reader. Sy mmg suka sup tulang.. yumm

zulindanish said...

sedapnya minah oi...terliur aku....

Zawiyah said...

diana, menu ni takleh makan sokmo2. BP naik nanti. tambah umur makin meningkat. tapi mmg yum yum yum!!

chujie said...

sup tulang pun,bila panas2,sedap cicah dgn roti tau!!

Zawiyah said...

ya betul..suka gak cicah roti..apa kuah je aku cicah..masak lemak pun kdg2 cicah. pengat apatah lg.